Restorative Yoga

Relax and Renew

Restorative (herstellende) Yoga is een yoga vorm die geen inspanning vraagt. Het wordt ook wel passieve yoga genoemd en is meer meditatief dan actief. Je lichaam wordt ondersteund door kussens en dekens, hierdoor word je uitgenodigd om los te laten en diep te ontspannen. De poses worden lang aangehouden -soms wel 15 minuten-, zodat je van de ‘doe-modus’ over kunt schakelen naar de ‘zijn-modus’. De focus is op de ademhaling en de hele les is gericht op het verstillen van de geest en het activeren van het parasympatische zenuwstelsel zodat je optimaal kunt ontspannen. Daarnaast zorgt de ondersteuning van kussens en dekens er voor dat er een makkelijke overgave aan ‘niets doen’ kan ontstaan. Deze yoga vorm is geschikt bij stress gerelateerde klachten, maar ook bijvoorbeeld voor vrouwen in de overgang en bij herstel van een blessure of ziekte. De hele les is een rustmoment van zorgzame aandacht voor jezelf.

Deken, kussen en badlaken zelf meebrengen. Kom wat warmer gekleed. De houdingen zijn in rust. Maak het jezelf comfortabel.

Wat doet yoga dan precies……?

Yoga is gebaseerd op fysieke poses (Asana’s), Meditatie en ademhaling (Pranayama).
Asana's; Lichaamsbewustzijn en ‘luisteren naar je lichaam’ zijn in de huidige maatschappij een onderontwikkelde vaardigheid. Asana's onderhouden/zuiveren het lichaam, waardoor je blokkades opheft en beter in je vel komt te zitten. Met name in omgekeerde houdingen wordt de parasympathicus geactiveerd, het deel van ons autonome zenuwstelsel dat stressverlagend hormoon aanmaakt; het zorgt ervoor dat ons lichaam in een toestand van rust en herstel komt.
Pranayama; De manier waarop je ademt beinvloedt het kooldioxideniveau in je bloed. Als je de ademhaling bewust vertraagt, stijgt het kooldioxideniveau, de bloedtoevoer naar het brein neemt toe – en daarmee de zuurstofvoorziening.
Meditatie; FOCUS. Het richten van de aandacht, zonder lichamelijke verstoring, emoties en gedachten. Meditatie geeft rust en energie. De Asana's en Pranayama zijn de basis voor meditatie.

Voor wie

Deze yoga vorm is geschikt bij stress gerelateerde klachten, maar ook bijvoorbeeld voor vrouwen in de overgang en bij herstel van een blessure of ziekte.

- als je behoefte hebt aan een wekelijks rustpunt

– als je wilt ervaren hoe het voelt als je je prestatiedrang en de neiging tot jezelf verbeteren loslaat

– als je een blessure hebt, chronische pijn of burn-out

– als je nieuwsgierig bent naar deze manier van ontspannen

– voor herstel na zwangerschap

– als andere vormen van yoga te zwaar voor je zijn.