Restorative Yoga

Restorative (herstellende) Yoga is een yoga vorm die geen inspanning vraagt. Het wordt ook wel passieve yoga genoemd en is meer meditatief dan actief. Je lichaam wordt ondersteund door kussens en dekens, hierdoor word je uitgenodigd om los te laten en diep te ontspannen. De poses worden lang aangehouden -soms wel 15 minuten-, zodat je van de ‘doe-modus’ over kunt schakelen naar de ‘zijn-modus’. De focus is op de ademhaling en de hele les is gericht op het verstillen van de geest en het activeren van het parasympatische zenuwstelsel zodat je optimaal kunt ontspannen. Daarnaast zorgt de ondersteuning van kussens en dekens er voor dat er een makkelijke overgave aan ‘niets doen’ kan ontstaan. Deze yoga vorm is geschikt bij stress gerelateerde klachten, maar ook bijvoorbeeld voor vrouwen in de overgang en bij herstel van een blessure of ziekte. De hele les is een rustmoment van zorgzame aandacht voor jezelf.

Deken, kussen en badlaken zelf meebrengen. Kom wat warmer gekleed. De houdingen zijn in rust. Maak het jezelf comfortabel.

Relaxation response

Langdurige of chronische stress is ongezond en kan leiden tot lichamelijke en psychische klachten. Het is dus van belang te leren hoe je je ontspanningsrespons kunt activeren. De Amerikaanse dr. Herbert Benson ontdekte de ‘Relaxation Response’: fysieke veranderingen die onstaan door bewuste ontspanning. Elementen die de Relaxation Response oproepen; Focus; op ademhaling en lichaamsgewaarwording. Mindfulness, waarnemen zonder oordeel. Spieren ontspannen; het leidende principe van RY is dat ondersteuning het loslaten van spierspanning creëert. We activeren het parasympathische zenuwstelsel, deze zorgt voor de aanmaak van stressverlagend hormoon.

Voor wie

Deze yoga vorm is geschikt bij stress gerelateerde klachten, maar ook bijvoorbeeld voor vrouwen in de overgang en bij herstel van een blessure of ziekte.

- als je behoefte hebt aan een wekelijks rustpunt

– als je wilt ervaren hoe het voelt als je je prestatiedrang en de neiging tot jezelf verbeteren loslaat

– als je een blessure hebt, chronische pijn of burn-out

– als je nieuwsgierig bent naar deze manier van ontspannen

– voor herstel na zwangerschap

– als andere vormen van yoga te zwaar voor je zijn.