YIN YOGA

Doel is het stimuleren van het bindweefsel om maximale beweeglijkheid van de gewrichten te bereiken. In het bijzonder rond het gebied van heupen, heiligbeen en de gehele rug. Dit kan niet worden toegepast in de meest bekende, actievere vormen van yoga, waarin het doel is het versterken en verlengen van de spieren.

De les
Om de gewrichten op een veilige, effectieve manier te stimuleren moeten we er een zachte spanning op brengen, voor een langere tijd. We blijven 3 tot 5 minuten in elke houding, die altijd zittend of liggend is, zodat we geen spierkracht nodig hebben. Het stimuleert ook meridianen en organen en het bereidt de geest voor op meditatie. Het langer in Yin yoga houdingen blijven, heeft een meditatief en rustgevend effect. Je oefent aandachtig zijn en je openstellen voor wat zich van binnen voordoet. De weerstand die je tegenkomt ga je verzachten met behulp van de ademhaling. Mentale onrust kan plaatsmaken voor een kalme, open aandacht. Ook oefenen we in het verdiepen van de adem en het bewust leren loslaten van spanning in je lijf. Je ontwikkelt inzicht in hoe jouw lichaam/geest werkt.

De oorsprong
Yin yoga is een al eeuwenoude vorm van yoga. Paul Grilley heeft deze vorm de laatste 15 jaar weer leven in geblazen door er veel over te publiceren en te laten zien dat deze vorm van yoga naast alle yang-vormen een plaats verdient. Yin yoga focust zich op het mobieler maken van onze gewrichten.
graag makkelijk zittende kleding dragen. we trainen op blote voeten of sokken. Het is handig een badlaken of fleecedeken mee te nemen om op het matje te leggen. De yin yoga houdingen zijn zittend of liggen in rust. Je koelt dan gemakkelijk af, zorg dus voor een extra vest of sokken.